13 apr 2020

La vita di un campione secondo David Storey: doping, corruzione e scandali.


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Si tratta di un romanzo del 1960 ed è una cosa che si percepisce subito: lo stile è in qualche modo datato, anche se il punto di vista sul gioco totalmente interno, totalmente onesto, totalmente crudo apre squarci di freschezza e modernità e dona colore alle vicende raccontate. La durezza dello sport, la corruzione ai piani alti riflettono un’immagine della società inglese molto poco lusinghiera, scorretta eppure reale al 100%.
Storey si dimostra un tardo angry young man, in particolare per aspetti quali la misoginia, l’omofobia, la cultura maschilista del Nord dell’Inghilterra operaia. Qualcuno parla di ‘fractured masculinity’ a proposito del protagonista, vero macho sul campo da gioco, ma molto meno nella vita amorosa.
Purtroppo, nonostante la rappresentazione del mondo sportivo sia molto credibile, da un certo punto in poi sembra non decollare, è statico… ho faticato a capire dove voleva arrivare, a parte seguire le vicende di Arthur Machin che partita dopo partita, stagione dopo stagione conquista la fama come giocatore. Probabilmente è più apprezzato dagli amanti del rugby, di cui io ammetto di non sapere proprio niente.
Le descrizioni di gioco, gli scorci dagli spogliatoi sono le parti migliori ed è grandiosa la partita dell’ultima scena: sembra veramente di essere in campo.
In alcuni momenti si percepisce l’influsso di D. H. Lawrence nella descrizione realistica della working class e in quella ancor più realistica della classe dirigente che in qualche modo è restia ad affrancare gli operai dal lavoro nelle fabbriche. Il ritratto dell’Inghilterra industriale del nord non è affatto lusinghiero, nè quando si delineano le vicende domestiche degli operai, nè quando la luce dei riflettori illumina gli industriali e la corruzione che li circonda. In un punto, in particolare, ho percepito echi di Dickens: nella descrizione del paesaggio industriale, verso la fine del libro, risuona in qualche modo la famosa descrizione di Coketown.


Poco tempo dopo l’uscita del libro ne è stato tratto un film (1963) dal titolo ‘Io sono il campione’: sul confronto tra il libro ed il film vi rimando al contributo di Fabrizio Zupo per Il mattino di Padova, versione online: LINK.






STOREY’S SPORTING LIFE: DOPING, CORRUPTION, SCANDALS.
The novel was written in 1960 and it’s something you feel almost immediately: the style is somewhat dated, even if the point of view on the game, totally from the inside, totally honest, totally raw, makes it fresh and modern here and there and gives colour to the events. The toughness during the game, the corruption in the high places  sometimes reflect a rather unflattering, politically incorrect, but -somehow you feel it- 100% real image of the British society.
Mr Storey is like a late angry young man, especially for his misogyny, his homophobia, his typically sexist North-English working-class culture. Some critics wrote about ‘fractured masculinity’ referring to the protagonist, who is a macho on the pitch, but much less so in his love life. 
Unfortunately, even if the representation of the world of sport is very credible, the novel doesn’t take off, it’s kind of static… I struggled to understand the point, following Arthur Machin’s road to success, match after match, season after season. The novel would certainly be enjoyed by rugby lovers… and I don’t really know anything about this sport. The only thing I know is that the descriptions of the game, the life on the pitch, the glimpses from the changing rooms are the best parts. The last scene is really great: you feel like you’re there... in the jersey… on the pitch.
The reader can sometimes perceive D. H. Lawrence’s influence in the realistic portrayal of the working class and in the even more realistic depiction of the ruling class and their reluctancy to release the workers from their work in factory. 
It’s a rather unflattering depiction both of the workers’ private lives and when the businessmen’s corruptions are in the limelight. In one point, in particular, I really felt echoes from Dickens: it was the accurate description of the industrial landscape towards the end of the book, which somehow reminds you of the famous Coketown.
“...I had a view of Weaver’s over the roof of the next car - the steam from the engine in the stockyard, the metal stocks, the concertina roof with its sooted glass… I caught the impression of the brown industrial water as it foamed in great arcs over the weir and swirled in slow volutes past the stone embankment and the factory wall. Above the weir, in an apparently still pool, the barges were lying idle, like stubby fingers, roped together below the small cranes and the shiny black coal slip. All this I knew, even if I didn’t care to look - the dank smell of the polluted river seeped into the car.”
A film was made from the book in 1963 with the same title: there's a good comparison between the book and the film by Fabrizio Zupo for the online version of the newspaper Il mattino di Padova: LINK.

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